Att ha en tydlig strategi för sociala medier är ett av de fundament som företag som ägnar sig åt B2B försäljning behöver för att skapa en effektiv försäljning.
Efter att ha arbetat med Social Selling sedan 2012 säger min erfarenhet att det är följande fyra block man bör ha koll på för att lyckas.
Skapa en plan
Vilken är er målgrupp?
Vad vill ni åstadkomma?
Vad är ert mål och kpi:er?
Vilken är er strategi?
Kartlägg er kunskap i försäljning och sociala medier
Vilken träning kommer ni behöva?
Skapa en plan för att genomföra utbildningen.
Mät och följ upp resultaten.
Bestäm vad det är ni vill säga
Vad är ert varumärkeslöfte?
På vilket sätt är ni annorlunda?
Vilket content ska ni skapa?
Kommer ni att använda andras content och i så fall vems?
Bestäm vilka plattformar ni skall använda
Kommer ni använda LinkedIn, Twitter, Facebook eller Instagram eller blir det en kombination?
På vilka plattformar är era köpare?
Kommentarer är stängt
Missa inte nästa artikel
Bli ännu bättre på affärsdriven kommunikation och få våra artiklar direkt till din inkorg.
Om Fredrik Steinholtz
Jag hjälper ditt företag att få bättre resultat av ert säljarbete.
I takt med att hantverket försäljning fortsätter att utvecklas vill jag tillföra nya tankar och idéer till mina kunder. Mitt mål är enkelt – att dela med mig av min kunskap och erfarenhet så att det i slutändan hjälper dig att göra fler och bättre affärer.
Kontakta mig för att prata mer om hur jag kan hjälpa ditt företag.