I mina möten med egenföretagare och startups så diskuteras det ofta om att deras vardag blivit tuffare. Det har blivit en ökad konkurrens och en ökad prispress där kunderna har en större valmöjlighet och där leverantörerna måste arbeta hårdare för att synas i allt brus. Det blir allt viktigare för leverantörer av olika slag att utgå från kunden och den verklighet som kunden befinner sig i och på djupet förstå deras utmaningar.
Det jag idag möter är att egenföretagare och Startups ofta utgår från sina egna produkter och tjänster när de skall sälja till de potentiella kunderna och det låter ju inte så konstigt men jag och flera med mig anser nog att kunderna är mer intresserade av sin egen affär och vill att vi som leverantörer utgår från deras verklighet. Därför tror jag att du som egenföretagare eller startups inte skall kommunicera din produkt eller tjänst i ett första läge utan jag tror att du skall i allt högre grad intressera dig för dina potentiella kunder och deras verksamhet.
Du kommer i ett allt tidigare skede behöva bygga förtroende hos dina potentiella kunder genom att utbilda, motivera och engagera dem och det innan du får möjlighet att träffas i ett möte.
I dag handlar försäljning mycket om att skapa goda förutsättningar att göra affärer och nedan har jag satt samman fyra delar som jag tycker är viktiga i säljprocessen.
Lycka till med affärerna.
Hälsningar Fredrik