Social Selling är inte den senaste trenden, det är en strategisk nödvändighet!
Med rätt strategi har Social Selling visat sig vara mycket effektiv för leadsgenerering. Vad är då Social Selling?
Social Selling handlar om att använda Sociala kanaler i kombination med traditionella säljmetoder för att bygga ditt varumärke, nätverka, prospektera, generera leads och ambassadörer, påvisa kunskap och expertis, göra research och att hantera dina kundrelationer.
Social Selling har förändrat mitt sätt att driva försäljning och mitt mål är enkelt – genom att dela med mig av min kunskap och erfarenhet så att det i slutändan hjälper er att göra fler affärer. Jag tror starkt på Social Selling och idag hjälper jag företag att på ett smart sätt integrera sociala medier och sociala nätverk i sina säljprocesser för att de skall nå bättre säljresultat.
Vi vet idag att en bättre informerad och mer socialt uppkopplad kund kontrollerar köpprocessen. Tack vare sociala nätverk och internet så startar kunden sina köpprocesser utan att kontakta dig eller någon annan leverantör och det i så mycket som 60-80% av fallen.
Eftersom tiden för de flesta beslutsfattare är knapp och att nästan all information finns en Google sökning bort så innebär det att det blir allt svårare att få träffa dem för att föra en diskussion.
Detta innebär att vi behöver utveckla vårt sätt att arbeta med försäljning och det genom att integrera sociala medieplattformar så som LinkedIn, Twitter, Facebook, Blogg, Google+ etc. som en del av vår redan befintliga säljprocess.
MEN kom ihåg, teknologi ersätter INTE bra säljkunskaper.
För att ni skall ha de bästa förutsättningarna att lyckas med Social Selling så är min erfarenhet att ni bör utgå från följande tre steg;
Nu har vi startat en resa där målet är att ge er helt nya möjligheter att generera nya leads, nå beslutsfattare snabbare, differentiera er från konkurrenter, stärka varumärket, presentera lösningar vid rätt tidpunkt, visa på affärsmannaskap, säkra möten och spara tid.
Lycka till!