Att vara intresserad är viktigt

Det är vinter och året är 1989. Har nyligen avslutat en utbildning inom systemering och programmering och nu skall här sökas jobb. Jag minns det som om det vore igår när jag med min gröna Mazda 1300 1976 års modell åker upp mot mitt sista möte för dagen efter en dag fylld av svaret ”inget behov”. Företaget jag skulle träffa var Storebro (industri som bygger båtar) i Västervik. Jag hade svart rock, vit skjorta med ljusblå slips och ett par bruna chinos samt ett par välputsade skor, allt var a la 1980-tal. Det var upplagt för succé. 🙂

Personen jag träffade fick sig säkert ett gott skratt och jag kan själv skratta åt det idag. Att jag än en gång skulle få gå ut till bilen utan något jobb var glasklart. Anledningen till detta var att jag anmälde mitt intresse för ett jobb som inte fanns och jag förklarade inte varför de skulle ha just ett behov att det jag erbjöd. Två veckor senare fick jag ett arbete på Electrolux i Västervik så allt löste sig till slut.

När det gäller mitt agerande kring Storebro så chansade jag helt enkelt utan att göra någon större analys av varken den aktuella marknaden som Storebro befann sig i, jag gjorde inte heller någon större undersökning av den individ jag skulle träffa eller på själva företaget Storebro. Vid den tidpunkten var det svårt att göra någon form av djupare bakgrundkontroll av person eller företag men om detta hade varit idag så hade mötet sett annorlunda ut.

Hade detta varit idag hade jag valt att följa företaget Storebro och dess marknad under ett antal veckor. Jag hade dessutom följt den individ jag skulle träffat.

Mitt råd är om du idag söker arbete är att vara strukturerad och systematisk i ditt arbete med att Bevaka, Analysera och Kommunicera med potentiella arbetsgivare i digitala och analoga kanaler.

Jag möter allt för många som kan tänka sig att jobba i en viss roll och i så gott som vilket företag som helst. Idag håller inte det, företag anställer inte någon som vill ha ett jobb utan de vill se att den personen de anställer är en del av deras resa framgent, att hen har något att tillföra på denna resa.

Något annat jag reflekterat över är att de allra flesta fokuserar på redan utannonserade jobb vilket jag tycker är lite reaktivt. Det är i mina ögon mycket svårare att få ett sådant jobb än om du är proaktiv och söker ett jobb som inte finns. Kanske låter märkligt men om du lyckas nå fram med ett budskap till ett företag som kanske förbättrar deras vardag så kan det vara så att du är först på banan med just detta och då är det ett proaktivt agerande och det ökar dina möjligheter att få ett arbete.

Jag vet att det inte är det enklaste men prova att följa följande steg under en månad och se vad resultatet så långt är. Kom ihåg att de steg jag beskriver nedan skall hanteras i realtid, det räcker inte med en gång i veckan.

Steg 1. Bevaka.
1. Bevaka den eller de aktuella branscher som du vill arbeta i.
2. Bevaka även den eller de företag som du vill arbeta i.
3. Bevaka till sist de individer som du potentiellt kommer att få träffa.

Steg 2. Analysera.
1. Detta steg är det svåra. Att få till sig information och kunskap är inte det svåra men att sedan analysera kan vara svårt. Genom att bevaka dina aktuella företag på tre nivåer; Marknadsnivå, företagsnivå och individnivå så kommer du att förstå vad som händer, vad de satsar på. Om du väljer detta arbetssätt så kommer du se när företagen byter agenda och det brukar då ske väldigt många saker, människor byter roller, produkter och tjänster köps in, nya kunder bearbetas och mycket annat och det kan innebära möjligheter för dig.

Steg 3. Kommunicera.
1. Du ska helt enkelt vara väldigt nära dina potentiella kunder. Utifrån din analys bör du kommunicera och prata med dem om vad som är viktigt för dem just nu. När det sen rör på sig hos dem så ska du vara först framme och bidra med värde och kunskap.

Lycka till!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *