Från Köparens ögon

Försäljning inom B2B har handlat mycket om att spåra och hitta potentiella köpare och att sedan erbjuda dem det som vi anser att de behöver. Detta arbetssätt är för många fortfarande det som gäller men glöm då inte bort att det är lika stor sannolikhet att den potentiella köparen letar upp dig och bildar sig en uppfattning om du är kapabel att leverera eller inte och innan du vet ordet av så har de lämnat dig och du har inte ens märkt av det ELLER så får du en möjlighet du inte visste fanns.

Tips! Var proaktiv, var där dina potentiella köpare är och kommunicera på ett äkta och relevant sätt!

Ni använder säkert olika typer av sociala medier för att hitta era potentiella köpare och med all sannolikhet använder köparen samma typer av sociala medier för att bestämma sig om de eventuellt skall anlita er eller inte.

Några frågor till er och ert företag;

  • Hur bra är er nätprofil?
  • Hur bra är er aktivitet i sociala medier?
  • Utstrålar er nätprofil att ni och ert företag är till för den potentiella köparen?
  • Kommunicerar ni sådant som kan vara till nytta för den potentiella köparen och dess verksamhet?

Om den potentiella köparen ser en nätprofil som på ett bra sätt speglar sådant som köparen är intresserad av och som påvisar kunskap och expertis genom att exempelvis kommunicera med publiken genom olika inlägg så ökar möjligheten att få ett samtal eller möte.

Tips! Försök att alltid utgå från kundens ögon när du skapar din och ditt företags profil i sociala medier och även när du kommunicerar med din publik.

Det handlar INTE om att sälja utan om att GE bort kunskap till de som du vill skall titta in på er sida. Det handlar om att vara äkta och tro mig, köparen känner av när det inte är det.

Jag tycker mig se att det blir allt vanligare att ledare inom olika typer av branscher låter exempelvis en kommunikationsavdelning skriva deras inlägg och, ja det märks. Tänk er känslan av att sitta i ett möte och någon som tror sig läst en blogg ni skrivit fast egentligen är det någon annan som skrivit den och där och då får ni en fråga om just det blogginlägget och ni kan inte svara, inte bra.

Här kommer till sist några tips kring Social Selling;

  • Sälja inte din produkt eller tjänst i sociala medier, ge bort kunskap om din produkt eller tjänst.
  • Ge andra människor tillgång till viktig och relevant kunskap.
  • Introducera bra personer för andra bra personer.
  • Få andra personer intresserade av din kunskap och expertis.
  • Läs vad dina potentiella köpare läser och dela vad de delar online.

Glöm inte bort att affärer görs mellan människor, var äkta, var ärlig.

Lycka till!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *