Blogg

Vad är ett lead?

Känns som att det gått inflation i begreppet leads. Det räcker med att du surfar in på en hemsida så finns det vissa som anser att det är ett lead. Snart törs man väl inte hälsa när man träffar någon på stan för då helt plötsligt är man kanske ett lead.

Precis just nu läser du detta inlägg, är du ett lead?

Nej, inte ens nära. Om jag nu skulle ringa upp dig och boka ett möte för att diskutera mina fantastiska tjänster, skulle du ta det mötet? Förutsatt att du inte var sanslöst kaffesugen så skulle du förmodligen tacka nej.

Varför i hela friden skulle du tacka nej till att träffa mig?

Jo, jag tror så här, du är på någon nivå lite intresserad av innehållet i inlägget jag skriver, men du är INTE (just nu i alla fall) intresserad av att köpa av mig även om jag vet att det är svårt att låta bli. 🙂

Vi har nog alla vid något tillfälle registrerat oss för något webinar, läst en ebook eller laddat ned ett whitepaper och bara för att vi gör detta så innebär det absolut inte att vi är ett lead. Vi kanske endast är intresserade av att ta del av intressant information och inte något mer än det. Det händer att jag drar mig för att exempelvis ladda ned ett whitepaper för det tar inte många dagar innan jag får ett mail som inleds, ”Hej Fredrik!” och jag blir lika irriterad varje gång.

Vad är då ett lead?

Ett lead är en potentiell kund som går från att ha ett intresse till ett behov;

  • Intresse är definierat som någon som är intresserad av att läsa om din synpunkt i ett ämne.
  • Behov är definierat som någon som försöker lösa ett problem/utmaning genom att aktivt leta efter olika lösningar.

Jag anser att hitta rätt kunder är väsentligt men vi måste få kunderna att hitta oss!

Jag kan hjälpa er med det. Skicka ett mail till fredrik@fsteinholtz.se eller ring mig på 073-661 09 12 så tar vi en diskussion.

Ha en bra dag!