Blogg

Så blir dina telefonsamtal bättre

För några dagar sedan var jag ute med min dotter och matade änder. En helt vanlig företeelse och för min dotter är detta en spännande upplevelse och det är full fart från början till slut. Vet inte varför jag i allt detta kom att tänka på kalla samtal. Mycket märkligt om jag får säga det själv men när jag såg hur änderna i full fart sprang åt samma håll, så slog det mig att det är precis så där många av oss säljare gör. Vi springer ofta på samma matbit och agerar på ungefär samma sätt. Varför vänder vi inte på klacken och gör något annorlunda, något som sticker ut och som gör att det är lite lättare att placera oss som företag eller som individer?

Ska försöka utveckla detta lite och framförallt göra det lite tydligare. 🙂

För mig är kalla samtal, eller låt oss säga telefonsamtal för det är ju det som det är. Det är varken kallt eller varmt, det är kort och gott ett telefonsamtal.

Detta telefonsamtal är kanske inte den roligaste aktivitet som en säljare ägnar sig åt men absolut nödvändig. Jag kommer såväl ihåg mitt första säljjobb, det var som Key Account Manager. På den tiden fick jag mina listor och sedan var det bara att dra igång. Målet var 20 samtal i timman. Jag hade mitt manus och det var väl inte alltid samtalen gick så bra men jag gjorde dem. Så idag när min telefon ringer och någon försöker sälja sin produkt eller tjänst till mig så låter jag personen i fråga köra sin grej och 10 gånger av 10 tackar jag vänligen men bestämt nej.

Varför tackar jag då nej?

Jo, det är inte så konstigt, 10 gånger av 10 så är det ganska uppenbart att personen som ringer till mig inte gjort sin research och vet inte om jag behöver denna tjänst eller produkt. Bland det mest fantastiska är när telefoni bolaget som jag är kund hos ringer för att sälj in något ytterligare. Det är inga problem att en person ringer en gång med jämna mellanrum, men det som blir ett problem är när fyra olika personer ringer från samma företag och i samma fråga under samma vecka och inte gjort sin research. Jag har redan från början varit tydlig med vad jag vill ha och hittills kan de inte möta mina önskemål så frågan är varför de då ringer till mig och erbjuder det som de erbjudit de senaste fem gångerna och dessutom har de inte en aning om mina tidigare samtal med företaget. Får väl be Christer Skogsberg från Custice att ringa dem för att sälja sitt system. 🙂

Om vi nu arbetar med att göra affärer så kommer vi förr eller senare behöva lyfta luren och ringa det där samtalet. Varför då inte vara förberedda och försöka göra det på bästa sätt och kanske göra något som just positionerar mig som företag eller individ.

Tre tips på hur du kan skapa bättre förutsättningar att lyckas med telefonsamtalet:

  1. Gör din research. Lär dig att förstå organisationer och de beslutsfattare som du skall ringa. Ta reda på deras viktigaste utmaningar innan du ringer.
  2. Skräddarsy dina meddelande. Dina meddelanden skall fokusera på specifika utmaningar som dina potentiella kunder är i eller står inför. Gör nu detta på riktigt. Det tar lite längre tid men slutresultatet blir därefter.
  3. Ta fram en bearbetningsplan. Skapa en serier av olika budskap som du skall förmedla i flera olika typer av medier. Förlita dig inte endast på att samtalet skall ta dig till ett möte med den potentiella kunden.

OBS! Det är inte någon brådska, du behöver inte ringa i dag eller i morgon. Det viktiga är att du är förberedd och är systematisk och noggrann. Det kommer dina potentiella kunder märka genom hur du agerar i dina samtal och hur du formulerar dina meddelanden.

Till sist! Försök att vända på klacken och gå i en annan riktning, jag tror att det kommer att gynna dig i slutändan.

Lycka till!