Blogg

Social Selling – Texten spelar roll

Var relevant i dina texter och nå ut till fler köpare.

Några tips;

  • Det handlar inte om dig. Dina kunder bryr sig om sin vardag och sina utmaningar inte om ditt företags och dess historia eller vilka priser du vunnit.

 

  • Skapa en rubrik som fångar dina kunders intresse.

 

  • Håll ditt meddelande kort och relevant.

 

  • Håll koll på fakta. Säljer du värmepump är det kanske inte så bra att skicka erbjudanden till en familj som bor i en bostadsrätt.

 

  • Använd ett språk som alla förstår. Använd exempelvis inte ett språk som dina närmsta kollegor förstår. Marketing automation kan tyckas vara ett ord som alla förstår men icke.

 

  • Se till så att dina referensuppdrag är relevanta för det företag som läser texten.

 

Innehållsmarknadsföring är lika viktig för dagens moderna säljare, som det är för marknadsavdelningen att driva medvetenhet kring varumärket.

 

En förenklad köpprocess kan se ut enligt följande och det är den processens alla steg du behöver anpassa dina texter till;

  • Medvetenhet – i denna fas känner köparen igen symptomen på ett problem som de vill få ordning på, eller det kan lik väl vara en affärsmöjlighet som uppdagar sig. Här funderar den potentiella köparen på om och hur de i sa fall bör gå vidare.

 

  • Övervägande – i denna fas har köparen tydligt definierat hur problemet eller möjligheten ser ut. De börjar sin research. De tittar på hemsidor, det innehåll som företag och dess medarbetare skapat i olika forum, sociala kanaler så som LinkedIn, Facebook etc. Detta för att skapa sig en bättre bild av vad marknaden kan erbjuda.

 

  • Beslut – i denna fas har köparen satt samman en lista över tänkbara leverantörer. Denna lista blir till sist en mindre lista av leverantörer som köparen önskar träffa.

 

Det är viktigt att du bevaka dina aktuella marknader, branscher och kunder på daglig basis. Detta för att du skall kunna identifiera trender och förändringar som är aktuella utmaningar för dina kundgrupper och kunna identifiera beslutsfattarens viktigaste utmaningar idag.

Utifrån denna research skapar du sedan texter som förenklar, engagerar, väcker intresse och uppmanar till handlingskraft hos läsaren.

 

Gör det enkelt – Abonnera en copywriter av oss!