Blogg

Kundupplevelsen

Att få tillgång till beslutsfattare har blivit allt svårare. För att idag nå viktiga beslutsfattare behöver säljare, konsulter, ledare etc som har försäljning i sin funktion bli mer effektiva i sitt sätt att arbeta med försäljning MEN det innebär INTE att en ökad aktivitet är detsamma som en ökad effektivitet.

Den moderna tekniken har givit möjligheten att nå en bredare grupp och det har gett upphov till en villfarelsen att om du bara skickar ditt budskap till fler människor så kommer du får fler möten.

Beslutsfattare är mycket upptagen och du måste skapa en kundupplevelse av ditt säljarbete för att få fler möten.

Att exempelvis skicka ett och samma e-postmeddelande till 100 personer är inte en effektiv strategi. Konkurrensen är hård och köpare har många valmöjligheter. Ditt uppdrag är att skapa en kundupplevelse i varje interaktion i dina kunders köpprocess. Den köpprocessen börjar långt innan du skickar ditt första mail eller ringer ditt första samtal till kunden. Om ditt mål är att kvalificera fler leads och möten behöver du en annan strategi än att skicka ett och samma mail till alla dina potentiella kunder.

Min erfarenhet är att två saker behöver utvecklas:

  1. Själva arbetsprocessen kring försäljning
  2. Kundkommunikationen

Att jaga allt och alla är ett kostsamt sätt att arbeta och det tar energi. För de som tror att kvantitet är lösningen på framgång kanske detta låter konstigt men du har faktiskt en högre sannolikhet att få till kvalitativa möten och göra snabbare avslut när du fokuserar på en begränsad lista av beslutsfattare.

Innehållet i din kundkommunikation spelar roll.

Gör din kundkommunikation personlig. Internet och sociala medier är full av kunskap som kan hjälpa dig att skapa en kommunikation som är genuin, intressant och relevant för de köpare du riktar in dig på. Det innebär att du behöver göra din hemläxa och det innan du skapar ditt budskap.

Om du vill öka dina möjligheter att nå fram till beslutsfattare så kommer här några tips, vill du veta mer är du välkommen att kontakta mig,

  • Det handlar inte om dig, berätta för dina kunder att det handlar om dem och vad de kan förvänta sig av dig.
  • Rubriken i ditt meddelande måste fånga dina kunders intresse direkt.
  • Håll ditt budskap kort och rakt på sak.
  • Prata så att alla förstår och det oavsett bransch.
  • Se till att de kundexempel du använder är relevanta.

Strategisk kommunikation och fängslande berättelser påverkar alla steg av köpresan. Störst möjlighet att påverka en potentiell kunder är i början av deras köpresa. Där behöver ni finnas för att dela med er av berättelser om Varför, Utmaningar och ert Unika värde.