Blogg

Dina kunder vill att du hör av dig!

Hur väl följer du den resa som dina kunder är ute på?

Det finns idag en mängd värdefull information att inhämta om branscher, företag och individers aktiviteter, utmaningar och behov.

Så gott som samtliga företag jag pratar med håller med om att det finns en betydande potential hos redan befintliga kunder och de säger att de letar efter sätt att ta vara på den möjligheten.

Vi vet att ett av de snabbaste sätten och mest lönsamma sätten att öka din försäljningen är att fokusera på redan befintliga kunder. Det första och mest grundläggande steget för att öka försäljningen på befintliga konton är att nå ut till dina kunder och att aktivt skapa nya affärsmöjligheter.

Så länge jag kan minnas så har vi vetat detta och trots det så kommer säljare och konsulter och andra som har försäljning i sin funktion med en massa ursäkter varför de inte kontaktat sina befintliga kunder för att diskutera olika affärsmöjligheter. En av de vanligaste ursäkterna jag hör är att vi vill ju inte spama våra kunder med en massa information i onödan, tänk om de blir irriterade och att det sedan skadar vår relation. Det är klart om du hela tiden hör av dig till dina kunder för att STÄMMA AV LÄGET och väldigt sällan kommer med förslag som driver deras verksamhet framåt så har du ett problem.

Kunderna letar hela tiden efter förbättringar

Kunderna söker hela tiden efter möjligheter att förbättra sin verksamhet och vill att de som har möjligheten att hjälpa dem med det kontaktar dem.

Möjligheten för säljare och konsulter att nå ut proaktivt till sina befintliga kunder är enorm. Har de något att säga så kommer kunderna att lyssna. Möjligheten att kunderna ser det som en investering är större om det kommer från en säljare eller konsult som redan är deras leverantör.

Vad betyder det här för dig som säljare eller konsult?

Köpare är inte bara öppna för dina idéer och insikter, de behöver dem och letar aktivt efter dem. Om du som säljare eller konsult lyfter upp dessa idéer till dina redan befintliga kunder och proaktivt försöker utveckla deras verksamhet så ökar möjligheten att du får nöjda kunder. 

Tips!

Genom att identifiera, skapa och nå ut med engagerande berättelser till befintliga kunder ser vi en möjlighet för er att öka försäljningen.

Lycka till med affärerna!

Hälsningar

Fredrik