Blogg

Öka svarsfrekvensen på dina mail

Möttes av följande rubrik i min inkorg.

Rubrik: Vi kan hjälpar er med digital kommunikation

Har du funderat på varför dina rubriker på mail eller inmail inte fungerar? Min erfarenhet är att de ser ut som rubriken ovan som jag fick i veckan, alldeles för tydlig med vad du vill.

Syftet med en rubrik i ett mail eller inmail är att få mottagaren att öppna och läsa innehållet INTE för att jag som mottagare så snabbt som möjligt skall slänga det utan att läsa. Exempelvis har jag nu på morgonen säkerligen slängt 5 – 10 mail utan att läsa innehållet och det på grund av att de är utformade som rubriken jag skriver ovan eller att de anspelar på ett innehåll som är irrelevant för mig och ni gör säkerligen på samma sätt.

För att vi skall öppna mail eller inmail från personer vi inte känner så brukar det handla om att vi kan förutse vad det innehåller eller att vi måste öppna det av ren nyfikenhet.

Om dina rubriker gör dina mottagare nyfikna så kommer de bli öppnade och det även om ni inte känner varandra.

Alltså, om du är alldeles för tydlig med vad du vill, likt rubriken jag inleder med så finns det en risk att det slängs, likaså om det är alldeles för vagt med vad du vill.

Det handlar om att gå balansgång, lagom tydligt och lagom vagt

Vad är det då du bör fokusera på för att öka antalet öppnade mail?

Här kommer två av flera saker man bör tänka på,

  • Var relevant med vad mottagarens vardagliga utmaningar är.
  • Att rubriken innehåller något som mottagaren på riktigt har nytta av eller är intresserad av.

Ett bättre exempel på rubrik än den jag inleder inlägget med kan vara,

”Visste du detta om digitala strategier?”

Tänk på vad dina prospekt är medveten om att de behöver veta … eller misstänker att de kanske inte vet tillräckligt om. Det är den osäkerheten du skall utnyttja. Med rubriken ovan kan du sedan skriva ett mail som gör dina prospekt uppmärksammade på exempelvis en trend som kan komma att påverka dem.

Lycka till med era Mail och Inmail!