Blogg

Kampen om dina kunders uppmärksamhet

En anledningen till att vi missar affärsmöjligheter är faktiskt vi själva.

I jakten på mer uppmärksamhet är det lätt att tappa fokus på våra kunder och istället vända fokuset till oss själva.

Exempelvis, vilket innehåll hade ditt senaste mail som du skickade till en potentiell köpare? Innehöll det något av värde eller ville du bara kolla läget eller ville du kanske boka ett möte för att presentera just dina tjänster eller produkter?

Nedan följer ett typiskt mail som jag brukar få från företag som försöker sälja sina tjänster eller produkter.

”Hej Fredrik!

Mitt namn är XXXXX XXXX och ringer från XXXXXXX. Idag är det många som har en utmaning med XXXXXX. Vi på XXXXXXX har en lösning på detta vilket kommer att minska dina kostnader med XX %.

Jag kommer gärna förbi och berättar mer, hur ser det ut på tisdag kl.10?

Jag ringer dig i morgon förmiddag.

Hälsningar

Konsulten utan fantasi”

Mitt bästa råd för dagen är att ni lika gärna kan strunta i att skicka dessa mail.

Vad är en av de viktigaste uppgifterna för dig som har försäljning i dina arbetsuppgifter?

Svar: Att leverera ett värde och skapa insikt om saker som jag som köpare inte redan kände till och dessutom skall du hjälpa dem att fatta ett bra beslut.

Om du vill påminna din potentiella köpare om att du finns och att hen inte får glömma dig i sin köpprocess så finns det avsevärt mycket bättre sätt och då sätt som förflyttar er relation i rätt riktning.

Att bara skicka mail som exempelvis handlar om att boka möten har endast ett syfte och det syftet är riktat till dina egna behov och inte till dina potentiella köpares behov.

Var värdefull för dina köpare.

SÅ, vad kan du då göra för att vara värdefull för dina köpare istället för att vara egoistisk?

Här kommer fem förslag:

  • Maila en studie/whitepaper etc som då är relevant till den utmaning som hen stor inför och som inbegriper den typ av lösning som du förordar.

 

  • Introducera ny person till diskussionen som är expert på just det området som kunden har en utmaning inom.

 

  • Referens Case från tidigare uppdrag där du exempelvis visar hur de löste sin utmaning. Exempel: Vi gjorde nyligen ett arbete för kund X och jag tänkte att detta kunde intressera dig eftersom ni befinner er i en likvärdig situation.

 

  • Nyheter från köparens bransch, exempel, ”Idag läste jag detta i tidning X och jag tänkte att detta kanske var till nytta för er verksamhet.”

 

  • Addera ny information. Exempel: När vi sågs senast så nämnde du att X och Y var av stor betydelse så jag tänkte att detta kunde vara intressant.

 

Det finns som sagt massor av sätt som du kan nå ut och hålla kontakten med potentiella köpare utan att det handlar om dig så detta var bara några exempel.

Använd din fantasi och var kreativ, vara hjälpsam, visa att du har kompetens och erfarenhet och se till att dina mail har ett meningsfullt innehåll.

Visa att du är mer intresserad av att leverera att värde till dina potentiella köpare än att du vill göra affärer.

Fokusera på att hjälpa dina potentiella kunder!

Lycka till med affärerna!

Hälsningar

Fredrik