Blogg

Boka mötet

Borde vi ägna mer tid åt att coacha våra säljare i hur de skall fatta rätt beslut, hur de skall prioriterar sin tid och hur de skall sikta in sig på rätt affärsmöjligheter?

Försäljning idag handlar mycket om att hitta dina potentiella köpare där de finns, att möta dem på deras villkor och på deras arena och där bygga förtroende. Det är framför allt i denna del av säljprocessen som sociala kanaler gör störst nytta.

Använd sociala kanaler i din säljprocess för att;

  • nätverka
  • prospektera
  • generera leads
  • förbereda säljsamtal och mail till potentiella köpare
  • hitta affärsmöjligheter
  • hålla ett närmare öga på vad dina konkurrenter säger och gör
  • påvisa kunskap och expertis inom ditt specialistområde

 

Det handlar helt enkelt om att skapa bra förutsättningar för att få göra möten och affärer. 

Några viktiga punkter för att öka dina möjligheter att få till möten med potentiella kunder.

 

1. Individanpassning viktig

Att anpassa tar lite längre tid men det är värt det.

Att tänka på;  

  1. Påvisa kunskap. Vem är du? Vad gör du? Varför skulle det du gör ha någon som helst betydelse för den potentiella köparen. Fundera ut varför just din expertis är viktig för köparen.
  2. Efterforskning. Sök information i nyhetssändningar, pressmeddelanden, kvartalsrapporter, LinkedIn, Twitter, Facebook, Bloggar, etc. Försök att hitta en ingång där du kan påvisa kunskap och bygga förtroende.
  3. Skräddarsy. Välj den ingång du finner bäst och använd den för att väva in ”vem du är” och ”varför det är viktigt” för dina potentiella köpare att träffa dig. 

 2. Prioritera och analysera

Analysera dina bästa kunder, vad har de gemensamt, varför sa de ja till dig? Granska dina potentiella köpare, uppfyller de dina ”bästa kund” kriterier? Om så är fallet, är de på ”A”-lista om de inte uppfyller kriterierna så flytta dem till din ”B”-lista.

3. Var uthållig

C:a 80 procent av affärerna sker efter den femte kontakten. Glöm inte att idag har många människor brist på tid vilket INTE innebär brist på intresse.

 

Kom ihåg att ditt mål är att bygga förtroende, väcker intresse och lägga grunden för en stabil och hållbar affärsrelation.                                                  

Lycka till!

Här är en intressant artikel av Jason Jordan Why Salespeople Miss Their Numbers.