Social Selling inom B2B Del 1.

Social Selling!

Ja, kärt barn har många namn och i det här fallet många betydelser. Jag säger inte att det sättet jag valt att förklara Social Selling på är det rätta men det är i alla fall ett sätt som fungerat för mig och mina kunder.

Jag kommer en tid framöver ge min bild av vad Social Selling är och på vilket sätt det kan utveckla ert sätt att arbeta med försäljning inom B2B. Rubriken kommer att vara Social Selling inom B2B.

De flesta vet att vikten av att synas på nätet ökar, men vad innebär Social Selling och hur gör jag för att interagera med mina kunder och prospekts på bästa sätt?

Vad är Social Selling?
Jag tror att den största missuppfattningen om Social Selling är att det endast innebär att lyfta fram säljargument i sociala medier. En annan vanlig missuppfattning är att det handlar om att lägga till kontakter på Linkedin för att sedan kallringa dem.

Social Selling är betydligt mer än så!

Social Selling är en metodik som förenar sociala medier i den traditionella säljprocessen där digitala verktyg används för att utveckla relationer och skapa förutsättningar för ökad försäljning. Detta sker idag via sociala nätverk så som LinkedIn, Twitter, Facebook etc men det behöver inte enbart ske online utan det kan likväl ske offline.

Exempel på Social Selling-tekniker kan vara att:

  • dela/sprida relevant information i sociala kanaler.
  • interagera direkt med potentiella köpare och kunder i sociala kanaler.
  • bygga det personliga varumärket i sociala kanaler.
  • lyssna vad som sägs och skrivs i olika sociala kanaler

En ”Social Seller” inom B2B använder sitt personliga nätverk för att hitta potentiella kunder, relatera till deras behov/utmaningar och skapa engagemang hos dem och det beroende på vart de befinner sig i sin köpprocess.

Den uppmärksammade säljaren har märkt att en mer välinformerad och mer socialt uppkopplad kund kontrollerar köpprocessen. Tack vare sociala nätverk och internet så startar era potentiella kunder sin köpresa utan er.

Jag tror att två av era största konkurrenter är sociala nätverk och olika sökmotorer.

Kalla samtal och email har fått en minskad effekt. Era potentiella kunder förväntar sig att ni känner till deras affär och utmaningar innan ni tar kontakt och föreslår lösning.

För att kunna möta dessa nya utmaningar så är ett sätt att inkludera olika sociala plattformar i era säljprocesser. MEN, kom ihåg att teknologin kommer INTE att ersätta er förmåga att sälja och göra affärer.

Jag tillsammans med många andra  anser att det finns tre nycklar för att lyckas med Social Selling:

  1. Strategi
  2. Kunskap
  3. Implementering

Det var del 1 som var en introduktion och jag hoppas att vi ses framöver. Kommentera gärna mina inlägg och ställ gärna frågor så skall jag göra vad jag kan för att svara.

Skulle ni vilja diskutera Social Selling över telefon eller ett möte så skicka gärna ett mail till fredrik@fsteinholtz.se eller slå en signal på 073-661 09 12 så tar vi och bokar en tid.

Ha det gott i sommarvärmen.

/Fredrik

VAD JAG BRINNER FÖR I MITT ARBETE
Som föreläsare, rådgivare och tränare brinner jag för att varje dag hjälpa individer, grupper och organisationer som arbetar med försäljning att hela tiden öka effekten av sina säljinsatser. Detta för att skapa bättre förutsättningar att göra affärer, påskynda sälj-/köpprocessen och för att öka pipeline och intäkter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *