Så hittar du nya affärer med Google Alerts

Vad sägs på nätet om de branscher och företag som du vill göra affärer med?

När jag började md B2B försäljning så läste vi affärstidningar och dagstidningar varje morgon för att se om det hänt något i de företag eller i de branscher som vi ville göra affärer med. Detta var ett ganska tidskrävande jobb och jag gör fortfarande detta men med den skillnaden att det tar endast en bråkdel av den tiden det tog för drygt 20 år sedan. Idag är det gjort på några minuter och jag får bara till mig den information jag vill ha till mig.

Tänk att du en morgon får ett mail från Google Alerts att ett företag som du följer precis har blivit uppköpta, bytt VD och har nu valt att fokusera på att rekrytera 50 nya medarbetare och storsatsar på att få alla företag i närområdet att flytta sin ekonomihantering till molnet. Den här informationen skulle du då kunna använda för att kontakta den nya VD´n och komma med ett erbjudande som är riktat mot att hjälpa företaget med sin storsatsning.

Att analysera och kartlägga branscher, företag samt identifiera ledande befattningshavare i näringslivet är ett sätt att hitta nya affärsmöjligheter.

Hur kan trender och händelser i vår omvärld bevakas, och hur kan dessa användas som ingång till dina tänkta kund? För att hålla sig uppdaterad och finna rätt information krävs flexibilitet, kreativitet och god slutledningsförmåga. Dessutom är det bra att ta hjälp av olika verktyg och det finns bla ett alternativ som är bra och dessutom gratis.

Google Alerts är enkelt att installera och det är gratis.

Genom att använda Google Alerts kan du hålla dig uppdaterad om det senaste som hänt i olika branscher eller i olika företag. Du kan på ett enkelt sätt få mail när nya sökträffar på ett ämne du valt att följa dyker upp i Google sök. Till exempel kan du få information om en nyhet, en produkt eller om ett företag.

Aktiviteten du valt att följa kan handla om den senaste trenden inom ett visst segment eller den senaste nyheten om ett specifikt företag. Med hjälp av Google Alerts kan du ligga steget före dina konkurrenter.

Att komma igång med Google Alerts är enkelt. Det jag skriver nedan förutsätter ett google-konto.

Så här skapar du en sk avisering:

  1. Gå in på Google Alerts, https://www.google.com/alerts.  
  2. Skriv exempelvis in det företag som du vill följa i sökfältet.
  3. Klicka på visa alternativ för att välja inställningarna. Du kan välja:
    • hur ofta aviseringarna skickas till dig, jag rekommenderar en gång per dag.
    • vilka slags källor, välj automatiskt och skulle du få felaktiga aviseringar kan du justera detta senare.
    • språk, ställ in det som är aktuellt för er verksamhet, att tänka på är om du exempelvis vill följa ett företag som har ett engelskt namn men enbart verksamhet i Sverige kan det vara bra att ange svenska som språk och Sverige som område för att undvika att få aviseringar om utländska företag.
    • område, vilken del av världen du vill få information från
    • hur många sökresultat du vill se, jag rekommenderar att du väljer alla.
    • vilka konton som aviseringarna ska skickas till.
  4. Klicka på Skapa avisering.

Du kommer nu få ett eller flera mail per dag beroende på vad du valt under ”Hur ofta” när google hittar sökresultat som matchar.

Kom ihåg! Det svåra är inte att samla information, det svåra är att veta när och hur du ska använda informationen du fått fram.