Egenföretagare och Startups flytta fokus

Egenföretagare och Startups

I mina möten med egenföretagare och startups så diskuteras det ofta om att deras vardag blivit tuffare. Det har blivit en ökad konkurrens och en ökad prispress där kunderna har en större valmöjlighet och där leverantörerna måste arbeta hårdare för att synas i allt brus. Det blir allt viktigare för leverantörer av olika slag att utgå från kunden och den verklighet som kunden befinner sig i och på djupet förstå deras utmaningar.

Det jag idag möter är att egenföretagare och Startups ofta utgår från sina egna produkter och tjänster när de skall sälja till de potentiella kunderna och det låter ju inte så konstigt men jag och flera med mig anser nog att kunderna är mer intresserade av sin egen affär och vill att vi som leverantörer utgår från deras verklighet. Därför tror jag att du som egenföretagare eller startups inte skall kommunicera din produkt eller tjänst i ett första läge utan jag tror att du skall i allt högre grad intressera dig för dina potentiella kunder och deras verksamhet.

Du kommer i ett allt tidigare skede behöva bygga förtroende hos dina potentiella kunder genom att utbilda, motivera och engagera dem och det innan du får möjlighet att träffas i ett möte.

I dag handlar försäljning mycket om att skapa goda förutsättningar att göra affärer och nedan har jag satt samman fyra delar som jag tycker är viktiga i säljprocessen.

 

  • Kunskap
    Kunderna kommer att föredra att göra affärer med ditt företag och kommer att betala mer om du ses som kunniga om kundens verksamhet och dessutom är en källa till kunskap inom ditt eget expertisområde.

 

  • Personlig relation
    Kunder, som regel, föredrar att göra affärer med människor de har en personlig relation till även om det innebär att betala lite mer för samma tjänst.

 

  • Hur strategiskt är ditt erbjudande
    Kunderna är beredda att betala mer för dina tjänster och produkter när ditt företag är involverat i utvecklingen av kundens egen affärsstrategi, så på vilket sätt påverkar ditt erbjudande kundens affär?

 

  • Synliggör skillnader/addera värde
    Synliggör skillnaderna på ett tydligt sätt. Det är ofta något som skiljer företag åt, vad är det hos dig? Utbilda dina potentiella kunder i just det du arbetar med och fokusera på skillnaderna och det utan att sälja dina produkter eller tjänster. Påpeka på vilket sätt ditt erbjudande adderar värde, vad är resultat och effekt av dina insatser.

 

Lycka till med affärerna.

Hälsningar Fredrik

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *