Använd och förstå värdet av din kunskap

Jag tror att konsten att använda och förstå värdet av den information och kunskap man besitter och att sedan ta det vidare för att utbilda potentiella kunder kommer att vara en konkurrensfördel under 2015.

Den information och kunskap man förmedlar till sina potentiella kunder kan göra dig till en tillgång. Människor är upptagna, och om du exempelvis använder din kunskap för att göra människors liv enklare, kommer de att vända sig till dig när de behöver hjälp. Det finns en mängd olika sätt man kan sprida information och kunskap på, exempelvis kan du göra detta genom att skicka ett mail, blogga, göra inlägg på LinkedIn, göra inlägg på twitter, starta en gruppdiskussion på LinkedIn, eller frågar om människor kommer att påverkas av de senaste nyheterna som du läst i dagens industri osv.

Att ur sin kunskapsbank ta fram och förmedla den kunskap och expertis man besitter är en sak och att sedan hitta bra och relevant information som kan spridas är en annan sak. Det sistnämnda hittas lättast i olika typer av dagspress, affärspress, bloggar, The Pulse, Google News, LinkedIn, Twitter etc.

Dygnet har bara 24 timmar och personligen vill jag även hinna spendera tid med min familj och gärna hinna träna och träffa vänner. Det är viktigt att hinna med att bevaka, lyssna, interagera och kommunicera i sociala medier och jag kan starkt rekommendera FeedKit för att göra detta. Du kan exempelvis enkelt schemalägga dina statusuppdateringar och diskussioner. Jag har använt verktyget en tid och det har hjälpt mig att få tid över. FeedKit gör att du kan effektivisera ditt sätt att arbeta och rätt använt kommer ni få tid över till annat. FeedKit förenklar kommunikationen i digitala kanaler genom att tillåta en samlad publicering till flera kanaler samtidigt. Ett budskap kan på en gång spridas till både sociala medier så som Facebook och Twitter samt till hemsidan och nyhetsbrev. Vid varje publicering väljer du till vilka kanaler informationen ska skickas. FeedKit kan även publicera till LinkedIn som stärker ert varumärke etc. Ett bra verktyg som underlättar vardagen helt enkelt.

Genom att blogga eller skriva korta, koncisa inlägg som innehåller svar och rekommendationer till olika företags utmaningar kan du positionera dig själv som en resurs. Var kreativ, sprid kunskap om ditt expertisområde, sprid information om olika nyheter du tagit del av, sprid YouTube-videor eller Slideshare-presentationer som du eller någon annan har skapat. Vara intressant eller utmanande, men vara inte osynlig.

Det är roligt att många företag levererar information och kunskap via olika sociala kanaler till sina potentiella köpare. De allra flesta har valt att fokusera sitt innehåll på att attrahera potentiella köpare. De skapar innehåll för att locka människor och där är det vanligt att det stannar och det är ett misstag vi vill undvika.

Köpare i de tidiga stadierna av en säljcykeln behöver grundläggande information, köpare som är lite längre fram i processen behöver mer detaljerad information.

Det är mycket viktigt att fokusera på att förstå köpprocessen och utveckla lämpligt innehåll som hjälper potentiella köpare genom den processen.  Om du som arbetar med försäljning och lyckas att förmedla bra content och vid rätt tidpunkt så kommer dina möjligheter till att göra affär öka.

Till sist! Här nedan har jag listat tre saker som jag tycker fungerar bra och det bygger på att använda sociala medier för att kommunicera med dina potentiella kunder.

  1. Sälj inte. Sprid innehåll som är upplysande och informativt, inte ett förtäckt säljargument. Du måste lära känna människor och utveckla förtroendet. Om du vill att de ska lita på det du har att säga måste du vara äkta och ärlig.
  2. Var relevant. Sprid din kunskap och hålla dig uppdaterad om branschnyheter, samt vad andra experter har att säga. Dela relevant information från andra källor för att väcka intresse för din målgrupp.
  3. Gör avtryck. Det är OK att skapa diskussion. Alla kommer inte att hålla med dig, men det är inte poängen. Målet är att få människor att tänka samt att du talar om din syn på saken.

Vill ni diskutera detta vidare är ni välkomna att ringa mig 073-661 09 12 eller skicka mig ett mail till fredrik@fsteinholtz.se.

Lycka till!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *