Så integrerar du sociala medier i din försäljning

Med rätt strategi har Social Selling visat sig vara mycket effektiv för leadsgenerering

 

Vad är då Social Selling?

Social Selling handlar om att använda Sociala kanaler i kombination med traditionella säljmetoder för att bygga ditt varumärke, nätverka, prospektera, generera leads och ambassadörer, påvisa kunskap och expertis, göra research och att hantera dina kundrelationer. Social Selling har förändrat mitt sätt att driva försäljning och mitt mål är enkelt – genom att dela med mig av min kunskap och erfarenhet så att ni i slutändan skall göra fler affärer. Jag tror starkt på Social Selling och idag hjälper jag företag att på ett smart sätt integrera sociala medier och sociala nätverk i sina säljprocesser för att de skall nå bättre säljresultat.

 

Vi vet idag att en bättre informerad och mer socialt uppkopplad kund kontrollerar köpprocessen. Tack vare sociala nätverk och internet så startar kunden sina köpprocesser utan att kontakta dig eller någon annan leverantör och det i så mycket som 60-80% av fallen.

 
Eftersom tiden för de flesta beslutsfattare är knapp och att nästan all information finns en Google sökning bort så innebär det att det blir allt svårare att få träffa dem för att föra en diskussion. Detta innebär att vi behöver utveckla vårt sätt att arbeta med försäljning och det genom att integrera sociala medieplattformar så som LinkedIn, Twitter, Facebook, Blogg, Google+ etc. som en del av vår redan befintliga säljprocess.

MEN kom ihåg, teknologi ersätter INTE bra säljkunskaper

För att ni skall ha de bästa förutsättningarna att lyckas med Social Selling så är min erfarenhet att ni bör utgå från följande tre steg;

 
1. Strategi

Det är frestande att hoppa över detta viktiga första steg. Du kanske tänker att det inte finns tid att skapa en strategi; du behöver mer försäljning nu. Rådet är att skapa tid för detta! Om du vill ha förändrade försäljningsresultat, måste du göra saker annorlunda. Liten insats nu, stor utdelning senare. Fundera på frågor som,

  • Vilken är vår målgrupp och i vilka sociala medier finns de?
  • Vad är de intresserade av?
  • Vad är vi kända för hur vill vi kommunicera?
  • I vilka sociala medier vill vi finnas?
  • Vad vill vi mäta och följa upp?

 

2. Kunskap

För att ha bra förutsättningar att lyckas med försäljning i dag behövs en kombination av bra säljförmåga och bra kunskap om hur de olika sociala kanalerna kan förenkla arbetet och effektivisera vägen mot målet. Många företag släpar efter, så det finns goda möjligheter att genom ny kunskap skaffa ett försprång och vinna marknadsandelar. Fundera på vad som behöver tränas inom er kunskap kring försäljning och kring de olika sociala medieplattformarna.

 
3. Genomförande

Genomförandet är avgörande och helt beroende av strategi och kunskap. För att lyckas krävs fokus på rätt aktiviteter, ett disciplinerat beteende och förmåga att använda sociala kanaler på rätt sätt. Skaffa rutiner för hur du dagligen skall arbeta.

 

Målet är att ge er helt nya möjligheter att generera nya leads, nå beslutsfattare snabbare, differentiera er från konkurrenter, stärka varumärket, presentera lösningar vid rätt tidpunkt, visa på affärsmannaskap, säkra möten och spara tid.

 

Lycka till med affärerna!

Hälsningar

Fredrik

Hjälper dig att integrerar en säljdriven, relationsbyggande kommunikation i ditt befintliga sätt att arbeta med försäljning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *