Det skall tilläggas att 100 % av mina affärer startar i någon social kanal.
Alltså, jag får inte på något vis i världen glömma bort hantverket försäljning för om jag gör det blir det inte mycket till intäkter.
Försäljning är påverkan som kan ske antingen personligt eller mekaniskt. I vardagssituationer är vi alla ofta omedvetet ”säljare” oavsett om det är i arbetet eller privat. (källa Daniel Pink)
Som säljare är jag oftast den som möter potentiella kunder, jag kommer tillsammans med kunden fram till olika lösningar på de affärsutmaningar som råder, samt förhandlar och kommer fram till en uppgörelse.
I takt med att framför allt den digitala utvecklingen gått framåt så har det skett en viss justering av köpprocessen och den justeringen innebär bla att våra potentiella köpare har lite mindre tid vilket innebär att de inte riktigt lika ofta hinner att träffa oss. En annan sak som hänt är att mycket av informationen finns endast en googlesökning bort och det innebär att när våra potentiella köpare är intresserade av någon produkt eller tjänst så kommer de i ett första läge leta efter information på nätet.
Dessa två delar har gjort att vi som säljare behöver addera till ett arbetssätt till vår säljprocess och det är att integrera sociala kanaler. Idag hjälper jag mina kunder med att hantera olika sociala kanaler och att integrera dem med den traditionella säljtekniken. Det innebär såväl strategi, kunskap och implementation av sociala kanaler som traditionell säljteknik.
Egentligen är det inte några stora saker utan det handlar om att 1/3 del av säljprocessen är idag kompletterad med olika typer av sociala kanaler. De 2/3 delar som återstår av säljprocessen är ren och skär säljteknik,
Den stora förändringen i mitt yrkesverksamma liv är inte att jag integrerat sociala kanaler i min säljprocess utan det är att jag för två år sedan slutade som försäljningschef och startade mitt egna företag för att delge andra individer och företag av min erfarenhet. Jag gör idag det jag brinner för, hjälpa andra att lyckas inom försäljning.
Eftersom jag själv under två års tid arbetat och lärt mig använda det som kallas för Social selling så är det lätt att jag ibland tar saker och ting förgivet och ibland är lite otydlig kring begreppet Social selling. Jag tror helt enkelt att alla hänger med på vad jag säger och så använder jag ord som inte riktigt landar där de ska.
Det jag bland annat lärt mig denna vecka är att vara extra tydlig med att än så länge gör vi inom B2B affärer på samma sätt som vi alltid gjort, vi gör affärer med människor vi känner, gillar och har förtroende för. Jag kan ibland bli lite rädd att vi i allt brus tror att LinkedIn, Twitter, Facebook etc kommer att lösa alla utmaningar inom försäljning med det kommer inte att ske.
Social selling är en process, en process där olika sociala kanaler är en del. Vi skulle kunna ta bort Social och kalla det för försäljning för det är det som det är.
Vad jag vill säga med detta är att GLÖM ALDRIG den traditionella säljtekniken och att de olika sociala kanaler ensamma inte kommer göra affärerna åt er.
Trevlig helg!