Sommaren 2013 gick min rådgivare/mentor hastigt bort

Under 7 års tid hade jag bollat olika utmaningar med min rådgivare och helt plötsligt var det inte möjligt längre. Vem skulle jag nu prata med när jag behövde vägledning och goda råd. Det är svårt att beskriva det tomrum som infann sig och jag kan än idag önska att jag kunde slå en signal och be om råd.

Jag brukar säga att den rådgivare jag haft har lärt mig allt jag kan när det gäller att göra affärer och jag är mycket tacksam över att jag fick denna möjlighet.

Jag anser att en av nycklarna till framgång i näringslivet är att ha en rådgivare att bolla olika frågor med så mitt råd är att skaffa en rådgivare som kan vara detta bollplank och som kan hjälpa er att lösa olika utmaningar.

Innan du anlitar en rådgivare så kommer här några tips!

  • Var tydlig med dina mål! Att veta vad du vill uppnå hjälper dig att välja någon som är rätt för just de utmaningar som du står inför. Vart befinner du dig i din karriär och varför behöver du en rådgivare? Vart vill du vara om fem år? Baserat på dina styrkor och svagheter, vilka färdigheter, resurser och relationer behöver du för att nå dit?

 

  •  Se dig om! Nu när du vet vart du vill så är det dags att se dig om. Vem kan du redan se skulle passa som din rådgivare? Vem befinner sig i den bransch som du verkar i och som har den befattning och erfarenhet som du önskar? Skapa en karta som beskriver din väg mot ditt mål fem år framåt i tiden. Den skall förklara på vilket sätt de potentiella rådgivarnas erfarenheter matchar med dig och dina behov. Alla de rådgivare du träffar kommer att göra samma sak. De kommer ställa sig frågan ”Varför jag och hur mycket kommer detta kräva av mig?”

 

  • Rådgivarens erfarenhet och kunskap inom just ditt område är centralt. Om du behöver stöd i att utveckla din försäljning anlita då någon som har en beprövad erfarenhet av just detta.

 

  • Personlighet. Sist men inte minst är det rent personliga. Känner du att du kommer kunna arbeta med den här personen. Känner du minsta tveksamhet här så är mitt råd att välja någon annan.

Tänkte avsluta detta inlägg med att ange 5 skäl till att det är bra att ha en rådgivare inom exempelvis Försäljning/Social Selling;

  1. Inom B2B kommer det inte funka att driva på försäljningen som tidigare. Du kommer att behöva en plan, rätt kunskap och konsekvent agerande. Att endast dela innehåll och gilla olika inlägg kommer inte att skapa någon utveckling, det kommer att krävas mer.

 

  1. Du är för nära dina egna produkter och tjänster. Det är lätt att fokusera för mycket på sin egen verksamhet när du egentligen behöver ett utifrån perspektiv

 

  1. Förkorta din inlärningskurva, gör snabba framsteg och uppnå resultat snabbare.

 

  1. Bolla säljidéer och säljstrategier. Träna på olika moment i säljprocessen innan du praktiserar dem.

 

  1. Ansvar! En bra rådgivare kommer att förvänta sig att du får saker gjorda, en blåslampa i vardagen helt enkelt.

 

Till sist!

När allt kommer omkring så är målet för varje rådgivare att vara en katalysator för att hjälpa kunden att uppnå sina mål.

Lycka till!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *