Social Selling handlar om att sälja, inte marknadsföra

Social Selling handlar om att sälja, inte marknadsföra.

Jag är för en hopslagning av marknadsföring och försäljning. Faktum är att med anledning av sociala mediers intåg i näringslivet så behöver vi den mixen mer än någonsin.

Just nu är jag lite rädd att Social Selling blivit ett exempel på att använda ny terminologi för att maskera gamla processer. Som jag har skrivit tidigare så är social media marketing INTE samma som Sociala Selling.

Om ditt mål med att integrera sociala medier i säljprocessen är att korta ned säljcykler, förbättra avslutsfrekvens, öka andelen lönsamma affärer och därmed öka intäkterna så krävs det djup kunskap och erfarenhet av både försäljning och sociala medier.

Hur skall man på ett enkelt sätt förklara Social Selling? Att skaffa sig en bra nätprofil på LinkedIn och att sedan gilla och dela diverse inlägg är inte hela bilden av Social Selling, det är endast en liten del.

Ett enkelt sätt att förklara Social Selling är genom att peka på fyra huvudpunkter.

Social Selling handlar om:

  1. Att bygga ett starkt varumärke online. Den digitala bilden av dig måste markera din erfarenhet och positionera dig som en trovärdig och kompetent resurs.
  2. Att samla intressant information. Det handlar om att göra research av det content som dina potentiella kunder i form av företag och individer publicerar i olika sociala kanaler. Syftet med det är att lära sig så mycket som möjligt om dem innan du kontaktar dem.
  3. Att skapa kontakt, bygga relation. Sociala medier ger dig många möjligheter att inleda samtal, utveckla nya relationer och skapa kontakt med likasinnade.
  4. Att sprida bra och relevant information. Om du ägnar dig åt Social Selling så förväntas det att du som individ delar med dig av dina egna idéer, insikter och kunskaper i ditt nätverk. Den som ger kommer med all sannolikhet att få. Denna punkt tycker jag är central, det handlar om att ge bort kunskap och expertis.

Om Social Selling är nytt för dig så undrar du säkert om det är värt mödan att försöka införa arbetssättet. När allt kommer omkring så tar det tid att bygga ditt varumärke online, det tar tid att söka efter information kring dina potentiella kunder, det tar tid att skapa kontakt med nya människor och framför allt, det tar tid att lära sig att sprida sin egen kunskap och expertis.

Det kommer att ta tid och det kommer att krävas tålamod för man lär sig det inte över en natt, men jag försäkrar dig, det är värt mödan!

Lycka till!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *