Hur tänkte du där Fredrik?

Vilken bredd har din bils bagageutrymme? Förmodar att du inte har en aning. Under en period i mitt liv då jag och min sambo gick och väntade på det största som hänt i vårt liv, (vår dotter) så ägnade jag veckorna åt att surfa på olika bilsajter och så gott som varenda söndag med att åka runt och mäta bagageutrymmen på bilar i olika bilhallar. Vid varje bilhall var det någon säljare som kom fram och frågade om det fanns något de kunde hjälpa till med. Nix, svarade jag, skall bara mäta bagageutrymmet på den bilen där borta. Säljaren trodde säkert att det var något fel på killen som kom in för han gjorde inte något annat än att mäta just bagageutrymmet. Det hända att några säljare vid något tillfälle frågade om jag åtminstone inte skulle sitta i bilen. Inte aktuellt, det är inte viktigt sa jag, jag återkommer om det blir aktuellt. Varför var nu detta så viktigt? Jo, det skall jag tala om, det skulle ju in en hund och en barnvagn i bagageutrymmet och jag kan nu förtälja att det inte är så många bilmärken som möter de kraven.

Nog om detta. Nu hade jag bestämt vilken bil som skulle köpas, nu åker vi 30 mil hem till den stad där jag är uppvuxen och köper denna begagnade bil. Varför i hela friden åker jag 30 mil och köper en begagnad bil. Förtroende, förtroende och åter förtroende. Just i denna bilhall jobbade norra Europas bästa säljare. Denna säljare måste helt enkelt vara norra Europas bästa säljare för vem skulle annars åka 30 mil varje gång en bil skall köpas? Dessutom är service och däckbyte förlagt till denna ort och det är sanslöst märkligt att jag åker så långt för just detta. Egentligen inte för där jobbar norra Europas bästa mekaniker.

När jag väl är där så hade jag som köpare gjort min research så oavsett vad denna säljare sa så spelade det inte någon roll, jag hade bestämt mig. Dock minns jag de sista orden från säljare ”Fredrik, jag vet vad du söker och detta är inte det”. Där är du fel ute tänkte jag glatt! 🙂 Å jävlar vad fel jag hade. Fyra månader senare var allt fel och jag ångrar det köpet än idag för alla som har köpt bil vet att det från början till slut är en dålig affär.

Det är sommar fyra månader senare och vi är på semester i just denna ort som ligger 30 mil bort och där jag köpte min bil. Det går inte en dag utan att jag retar mig på detta köp. En morgon säger jag till min sambo att jag tar en sväng med skitbilen. Det bär sig inte bättre än att jag från denna sväng med skitbilen kommer hem och säger att nu har familjen köpt en ny bil. 🙂

Trodde att min sambos ögon vilken sekund som helst skall ploppa ut. Å den är helt ny tillägger jag. Men hur tänkte du där säger min sambo. Nu skiter vi i det, kolla ut genom fönstret, den är silverfärgad säger jag. Dessutom valde du att köpa en bil med gubbfärg lägger min sambo till. Men jag är lika glad för det! 🙂

Vad vill jag då säga med detta! Jo, att om vi som säljare låter våra kunder i ensamhet söka efter information utan att vi finns med på denna inköpsresa så finns det en risk att kunderna blir missnöjda. Mitt bilköp hade blivit billigare, bättre och lyckligare från början om jag direkt vid första tanken på att köpa bil hade fått möjligheten att kommunicera med en säljare. Nu fick jag vänta i fyra månader på denna känsla. Vi som säljare kommer att behöva finnas med på ett helt annat sätt än tidigare för att möta köparen. Dessutom kommer vi på ett helt annat sätt behöva påvisa vår expertis än tidigare.

Det kommer inte hjälpa att vi som säljare ringer 100 kalla samtal om dagen, vi kommer ändå behöva nyttja modernare verktyg för att nå och påverka de potentiella kunderna vi rätt tillfälle. Det kommer aldrig räcka med att vi förlitar oss på turen att lyckas ringa vid rätt tillfälle.

För att bara lite kort nämna min bild av bilbranschen. När vi idag tittar på den reklam som sänds i olika medier så får i alla fall jag en trevlig känsla. Det är bilar som åker i fina miljöer och i många fall så är det lite sportiga inslag. Jag blir helt enkelt lite intresserad av att veta mer om just den här bilen som surfar igenom landskapet. När jag sedan går in på deras hemsidor så handlar det mer om färg, manuellt, automat, hästkrafter, vridmoment och pris. Allt det som reklamen visar är bort på en tusendels sekund.

Tänk om säljaren här kunde kommunicera med den potentiella köparen istället för att kommunicera till den potentiella köparen. Jag tror att exempelvis bilbranschen kommer behöva utveckla sitt sätt att driva försäljning i framtiden för ärligt talat, behöver vi egentligen en bilhall?

All information vi behöver finns en sökning bort,  så det jag egentligen behöver bilhallen till är att sätta mig i grejerna och kanske ta en provtur. Jag kommer även i framtiden bestämma mig för vilken bil jag skall köpa genom att söka i olika sociala kanaler och det innan jag landar in i en bilhall. Då liksom nu kommer säljaren inte ha något att säga till om, men om säljaren möter mig i de sociala medierna så finns det alla möjligheter i världen för dem att påverka.

Här är fem tips på hur du kan använda sociala kanaler i din säljprocess (som företag eller som enskild individ), för att skapa bättre förutsättningar att göra affärer:

  1. Sätt mål
    Att sätta mål håller dig fokuserad. Vad vill du åstadkomma? Sätt tydliga mål.
  2. Engagera dig
    Tänk att du är på ett frukostevent, fast på nätet. Kommunicera, bygg relationer, var aktiv.
  3. Var dig själv
    Personer som agerar i sociala medier märker direkt om du är där endast för att sälja eller marknadsföra dig själv och ditt företag. Var dig själv, visa din personlighet. Det blir enklare att bygga förtroende med potentiella kunder om du är dig själv. Det lönar sig i längden.
  4. Addera värde och bygg förtroende
    Försök att alltid addera värde till de diskussion som du deltar i. Att erbjuda material som löser en persons utmaningar bygger förtroende. Det bästa sättet att vinna affärer är att positionera sig som en resurs, en källa till kunskap. När du väl byggt upp ditt förtroende blir allt lite enklare.
  5. Följ vad andra skriver
    Sociala medier är en utmärkt källa för information. Du kan lära dig saker om olika branscher, kunder, potentiella kunder, konkurrenter, ditt specialistområde etc. Allt du behöver göra är att följa och läsa vad andra skriver och delar.

Hoppa nu på tåget för det är en intressant resa in i framtiden vi har framför oss.

För er som undrar så har norra Europas bästa säljare slutat med att sälja bilar och det är ett stort problem för vem skall jag nu köpa bil av? Än så länge har jag inte sett en enda person som säljer bilar som kommunicerar med sina potentiella köpare i sociala medier, däremot finns det många företag som kommunicerar till sina potentiella köpare men det är inte aktuellt för det är ju vi som köpare som styr vår inköpsprocess.

Om ni skulle önska stöd i att utveckla ert nuvarande sätt att driva försäljning som företag eller som enskilda individer så skicka ett mail eller slå en signal så löser vi det.

Lycka till och ha en bra vecka!

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *