Alla utmaningar är inte en spik

Jag har inte spelat golf på några år men för några helger sedan åkte jag och min bror ut till en golfbana för att slå några slag. På något vis är det en härlig känsla att se bollen flyga iväg och ju längre bollen flyger desto roligare är det och roligast är det att slå med drivern. För er som inte redan vet så är drivern den klubba som de flesta golfspelare slår längst med. Ni som eventuellt spelat med mig vet att ett slag med drivern brukar för mig innebära ett långt och okontrollerat slag där bollen kan hamna precis vart som helst men det spelar ingen roll för det är långt. 🙂
Nu vet jag inte hur jag i lördags på golfbanan kom att tänka på försäljning men det gjorde jag. Tänk om vi endast hade ett verktyg inom försäljning och tänk om vi endast hade en golfklubba i golfbagen att slå med, skulle kanske inte valt drivern men man vet ju aldrig.
Idag möts jag ofta av frågan sociala medier versus traditionell säljteknik. Vissa hävdar att du måste vara all in med sociala medier och andra att det är de traditionella säljteknikerna som råder och då med bla kalla samtal.
”Om en hammare är ditt enda verktyg så kommer alla problem alltmer att börja likna en spik” tror att ordspråket är så, alltså, bara vi har en fin hammare så löser sig allt.
I verkligheten så berikar både sociala medier och traditionella säljtekniker vår verktygslåda i försäljning och ger oss flera sätt att nå och engagera våra kunder så det handlar inte om det ena eller andra. Senast idag var det en person som frågade mig vad jag tyckte om sälj versus sociala selling och mitt svar på det var att det finns inte något sälj versus social selling.
Det absolut viktigaste när det kommer till försäljning är att vi som på något vis arbetar med försäljning inte får begränsa oss till några få verktyg. Jag är övertygad om att vi i perioder och det oavsett verktyg kommer att använda det ena mer än det andra. Just nu är det sociala medier som är på agendan MEN om vi lägger allt för stort fokus på enbart sociala medier så kan det komma att begränsa oss.
Kom ihåg att det handlar om kunden och kunderna har olika preferenser och om vi vill nå och engagera dem, måste vi använda alla tillgängliga kanaler.
Alla problem är inte bäst att lösa via sociala medier utan tro det eller ej ibland kan den gamla hederliga telefonen vara ett bra alternativ att kommunicera med varandra.
Så, diskussionen om det nya versus gamla, sälj versus social selling är i min mening inte meningsfull. För mig handlar det om att vi har en bra uppsättning verktyg och olika vägar som hjälper oss att interagera och engagera våra kunder.
För att vi skall vara så effektiva som möjligt måste vi utnyttja många av dessa verktyg samtidigt, och dessa val måste drivas av hur våra kunder vill bli engagerad, INTE hur vi vill engagera dem.
Lycka till med affärerna!
/Fredrik

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *